söndag 12 december 2010

En tuff helg.....

...har det minsann varit! Började igår morse 4.30. Vaknade av att Brus slickade sig runt munnen. Tänder lampan och tittar på honom....BLOD i halva ansiktet. Panik kan jag säga! Ringde till Djursjukhuset (ja man kan det mitt i natten) och pratade med dom. Hon pratade med vetten och tyckte inte att det var nåt allvarligt, så vi kom överens om att jag skulle komma in med honom kl 10.00 på akutmottagningen. Kl 7 så tyckte jag att han bar sig konstigt åt samt att det blödde mer igen. Han låg i sängen hos mig och skakade, pep och blödde. Skakandet och pipandet ville inte upphöra så jag ringde till sjukan igen. Sköterskan jag pratade med tyckte nog att jag lät lite väl orolig så hon protesterade inte när jag vill komma upp direkt med honom. Ringde till pappa och bad honom följa med. Så jag hämtade pappa och lämpade av Iriz hos mamma. När vi kom upp så fick Brus efter ett tag följa med sköterskan in till veterinären som jobbade jour. Han kom tillbaka en stund senare med en kanyl i benet. De hade gett honom lite mer smärtstillande och tittat på hans öga. De tyckte inte att det var akut att göra något åt det just då, utan vi skulle vänta till kl 10 när akutvetten kom. Pappa körde iväg och köpte lite frulle, han åt men jag klarade inte riktigt av att äta. Strax efter 10 så hämtade sköterskan oss och vi fick gå in på ett rum. Veterinären kom in strax efter och säger "Men Brus, jag vill inte se dig här nu!" Det var samma veterinär som tittade på honom i onsdags när jag kom upp akut med honom. Han tittade, klämde och kände, lyssnade på hjärtat och frågade massor. Sen droppade han smärtstillande i ögat på Brus och mätte trycket i det högra ögat. När vi var där i onsdags låg trycket på 30 och nu fick han ett värde på 18, vilket är toppen, för då har ögondropparna fungerat. Problemet med linsen som börjat lossna där med finns ju kvar, men förhoppningsvis så tar det längre tid innan den lossnar helt. Gällande det blödande op.såret så sa han att det inte var någon fara. Förmodligen är det ett blodkärl som spruckit innanför stygnen. Det har mest troligt gått upp av att Brus har skakat sig. Men han tyckte inte att det var nödvändigt att lägga in honom för det. Så Brus fick ett nytt smärtstillande plåster, tempen tagen och sitt öga tvättat innan vi med strikta direktioner om att han skulle vara stilla fick åka hem. Då var klockan 11 ungefär. Hela morgonen på Djursjukhuset.....ingen hit. Men det var skönt att ta med honom hem, för han var så stressad av att vara där. Så pappa köpte lite sårtvätt och kompresser när vi kom hem, så vi kunde tvätta honom när det rann.
Inatt har han sovit hos mamma och pappa, som haft koll på honom. Iriz låg hos mig i bäddsoffan. Var en sväng på julfesten på jobbet. Det var trevligt och lite skönt att få nåt annat att tänka på en stund.

Idag har hans öga runnit, men det rinner lite mindre idag. Så länge han ligger still så rinner det inte. Men minsta rörelse gör att det rinner lite. Som tur är, enligt pappa, så är blodet tunnt. Skulle tro att där är lite sårvätska i det med. Men de e inte svullet eller så. Så förhoppningsvis så kan det sluta helt snart.

Men nu måste jag mata mina vovvar. Dom är nog lite hungriga.

1 kommentar:

  1. Ush! Det lät inget kul. Förstår din oro. Tur att det inte var allvarligare.

    Du, skulle du vilja göra mig en tjänst? Klicka in här http://careofgerd.com/aretsbaby2011/Wilda/ och trycka på tummen upp. Skulle bli så glad för din röst.
    /Sara

    SvaraRadera