tisdag 14 september 2010

Klass 2 bana var det ja!

I morse var det träning med Mia och alla vovvisarna. Regnade gjorde det med. När vi kom dit strax före 8 var Mia redan på plats och hade byggt upp nästan en hel bana. Det blev en av hoppbanorna från helgens tävling på Råådalen. Najs, den skulle vi få prova!
Brus va taggad till tänderna och gjorde helt superduperbra ifrån sig. Synd bara att jag viftar som en tok och ställer till det för honom. Men vi fick rätt på de svåra momenten i alla fall, alla luriga svängar å så. Det kändes jätteskönt faktiskt!

Vi har lite problem med slalom, för han hoppar över en del portar för att bli klar snabbare. Har tidigare fått tipset att köra vidare i slalom och sen göra om. Mia hade ett annat sätt att angripa problemet. Vi fick börja med att ta reda på vad jag gjorde för fel helt enkelt. Jag har lite dålig koll på mej själv och stör honom lite för mycket. Så jag fick bara gå bredvid honom med armarna längs sidorna och i hans takt. Hoppade han över en port så gick vi ur där och började om. Det verkade som att han fattade vinken lite bättre, för det gick mycket bättre när vi gjorde så. Så det ska vi helt klart testa i fortsättningen.
När vi körde banan så fortsatte jag direkt, fast att han missat, vilket gjorde det självbelönande för honom att hoppa över. För han fick ju fortsätta ändå. Det gick upp ett ljus för mej ganska så snabbt tycker jag. Så vi ska helt enkelt köra på Mias förslag och se om det fungerar bättre i fortsättningen.

Iriz fick testa lite med, men hon har inte förstått helt och hållet vad det går ut på. Men det kommer kanske. Men lite fick hon göra i alla fall och ju mer jag arbetar ju bättre går det helt enkelt. Så jag ska fortsätta jobba hårt med henne så ska vi nog få kläm på det vi med!

Hemma har jag börjat öva på att hon ska dutta i min handflata när jag håller ut den. Hon förstår ganska bra faktiskt. Ska nu börja flytta handflatan till olika lägen, höga som låga, för att öka svårigheten. När hon sen kan det så är tanken att dra handflatan framför henne så att hon måste följa efter den för att kunna dutta. Har en tanke om att det ska göra det lättare för henne att förstå att hon ska följa mina rörelser. Tiden får uttala om det kommer bli så.
Ska även öva lite mer på att hon ska sitta kvar, vilket vi har otroligt svårt för.

Idag så köpte jag ett sätesskydd till bilen. Lämnade hundarna i lägenheten för att gå ut och sätta i det. Hon var inte så himla trött idag så det skälldes en hel del faktiskt. När jag kom tillbaka gående utanför lägenheten så hörde jag henne skälla och Brus ylade för allt vad han hade. Suck.....hur ska jag få bukt på detta? Antar att det kommer ta lite tid. Men jag var nog borta 15 min idag och det skälldes faktiskt inte hela tiden.

Nu ska jag käka en macka, sen ska jag köra upp och byta Iriz täcke till en storlek större. Var uppe i förmiddags, men hon hade ingen koll på vart grejerna var och så tyckte hon att täcket hade för mycket hår på sej. Så jag har rollat det här hemma nu och jag hittar inte mycket hår på det nu. Hoppas att det duger nu, annars får jag sälja det på Blocket eller nåt. Men jag hoppas att det är okej nu, för då får jag lov att byta det.

Ikväll blir det träning med Jennica. Jag ska köra med Gimli ikväll eftersom mina vovvar redan har tränat idag. Kanske att Iriz får lov att göra något mer eftersom det blev så lite i morse.

Sen blir det sänggång tidigt ikväll eftersom det inte blev någon sovmorgon. Men det är det värt, för det är himla skoj att träna med Mia. Ser fram emot torsdag morgon när det är dags igen!!!

Nä, mat var det ja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar