söndag 16 maj 2010

Jag borde inte ha hund!

Ja i alla fall inte om man frågar dom tanterna som jag gick förbi på promenaden!
Suck säger jag bara!

Brus och jag gick vår vanliga runda idag. När man rundat odlingslotterna och kommer in i "skogen" så finns där en öppen plats med en eldstad på. Där möter man nästan alltid någon med sin hund. Så där har jag alltid Brus kopplad.
Idag var självklart inget undantag. På bänkarna vid eldstaden sitter det 2 tanter och tittar på sina lurviga hundar (av nån sån där ullig bichon variant, fula som bara den) som snusar runt i gräset. Självklart lösa! Brus är ju kopplad så vi kan bara passera. När då deras hundar får syn på Brus så sätter dom ju självklart full fart mot honom. Den ena tanten ropar lite på sin hund, men får så klart ingen reaktion och struntar då i att fortsätta ropa för hunden lyssnade ju ändå inte. Eftersom de här 2 lurviga hundarna inte lät speciellt trevliga när dom kom springande mot Brus så drar vi oss längre ifrån dem när vi försöker passera (för ovanlighetens skull så var inte Brus speciellt intresserad av hundarna). Men ändå så sitter tanterna bara där och tittar på vad som händer. Sen säger den ena av dom "Dom vill bara leka" varav jag svarar "Det spelar ingen roll, min hund är kopplad av en anledning". Då öppnar den andra tanten truten och säger "Då är det synd om din hund" (i en otroligt nedlåtande ton). Repliken från mig blir då helt naturligt "inte alls" och sen fortsätter vi gå. Då säger tant nr 2 lite sådär halvhögt för att jag absolut ska höra "Såna som du ska inte ha hund"! What?? För att jag har min hund i koppel när det 1) är koppeltvång i hela Hbg kommun 1 mars till 31 oktober, 2) inte vill att min hund ska leka/hälsa på varenda hund man möter 3) visar hänsyn och har respekt mot andra hundar och deras ägare! Alltså, ibland undrar jag hur folk är funtade!
Så alla vi som har våra hundar kopplade kanske ska ta och fundera på om vi verkligen ska ha hund. För det är ju faktiskt synd om dom.......
Däremot är det inte synd om dom där små lurviga, fula hundarna (som inte var speciellt trevliga och defenitivt inte ville leka med Brus) som själva får springa runt och motionera sig medans deras otrevliga mattar sitter på (ursäkta uttrycket) röven och tittar på.

Det irriterar mig och är onödigt att slänga ur sig kommentaren att "Såna som du borde inte ha hund" till en helt främmande människa som går förbi. För det första så vet hon inte anledningen till att min hund är kopplad, han kan ju vara agressiv, vara skadad eller ha nån smittsam sjukdom eller så kanske vi tränade, nä här tar man för givet att det är en snäll hund som kommer gående med sin matte. Tur för dom att Brus är en snäll hund. För det andra så känner hon varken mej eller Brus. För er som känner Brus så vet både ni och jag att han absolut inte är nån olycklig hund som lider av att ha koppel på sig när han är på promenad. Gladare hund får man faktiskt leta efter!

Förstår inte varför man inte bara kan visa respekt mot andra?!? Hade detta inträffat om jag hade haft en stor hund? Eller om tanten hade haft en stor hund? I 8 fall av 10, nej. Men folk med små hundar, framför allt pensionärer med hund, låter sina hundar springa hur dom vill! Ja, jag har själv en liten hund. Men han får defenitivt inte göra precis som han vill och skita i att lyssna på mej. Nej, han ska minsann stanna på mitt kommando och komma tillbaka när jag ropar på honom. Gör han inte det, då går jag och hämtar honom med en gång och säger till honom att det inte är ok. Sen ber jag absolut om ursäkt till den andra hundföraren för att min hund sprang fram till dem. Det ska man defenitivt göra. Oftast låter jag det inte gå så långt att han hinner springa fram till den andra hunden, men visst händer det att jag inte får stopp på honom.

Usch, kände att jag var tvungen att få ut lite irritation ur systemet.

Jag röstar i alla fall ner sådana tanter/hundägare som inte visar respekt!

Gör du?

1 kommentar:

  1. Japp, de röstar vi ner :-) hade de små hundarna sprungit fram till min hund som också alltid är kopplad, hade nog tanterna blivit rädda, min Sandy är inte jätteglad för små kaxiga hundar,hon biter tag i deras nacke och trycker ner dem i marken, hon skadar dem inte men ska visa att hon bestämmer, men det kan se ganska otäckt ut. Speciellt när de små hundarna ylar.

    SvaraRadera