söndag 20 februari 2011

Dag 2 av helgträffen!

Sitter på lunchrast i C-huset på Campus Valla. Lite kallt är det allt här i lobbyn, men jag tänker vägra klä på mej nu för då fryser jag inte så mycket inne i hörsalen sen.

Idag har det handlat mycket om hundens luktsinne. Mycket intressant då all forskning visar att hundens näsa inte är alls så överlägsen alla andra arters. Faktum är att den inte alltid är bäst! Mycket intressant. Men jag är så trött i knoppen nu. Hela föreläsningen under förmiddagen har varit på engelska. Jag har inte svårt för engelska, men i den mängden och biologispråk/forskningsspråk gör att man blir lite trött i knoppen. Nu efter lunch ska vi ställa om knoppen till Svenska igen, så det blir kanske inte lika uttröttande nu! Slutar ju redan 15,15 idag å då blir det hem till mormor och käka middag, sen ska mamma och jag köra hemåt.

Pratade lite med kursledaren innan lunchen idag. Hon forskar mycket på färgseende och seende hos djur. Berättade för henne om Brus och frågade lite om hur hon trodde att han såg. Hennes resonemang var som så att eftersom hundarna har ganska liten pupill på dagarna i vanliga fall, så borde han inte se så väldigt mycket sämre under dagtid. Självklart har han svårt med avståndsbedömning och synskrärpa till viss del, men inte så att han borde ha några stora problem. Vilket jag tycker stämmer in väldigt bra på Brus. Däremot sa hon att han borde ha väldigt svårt med seendet när det blir mörkt, vilket han också gör. Det blir ju på det viset eftersom pupillen inte kan utvidga sig. Men hennes stora tanke var nog att han inte borde ha några större problem med seendet dagtid. Så det kändes ju skönt faktiskt.

Men nu är det dags att softa lite. Kanske att man skulle försöka våga sig ut en sväng för att få lite luft. Men det är säkert sjukt kallt ute fortfarande, så vi får väl se hur det blir med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar