söndag 16 september 2012

Tävling!!!

Igår var det återigen dags för tävling. Lund var platsen och Jennica var med för första gången med Nitro. Vi var på plats runt 11 så att Nitro skulle hinna bli inmätt innan klass 1 började.
Iriz och jag placerade oss hos klubbkamrater medan Jennica satt hos sina kurskamrater.
Efter en stund började det regna lite och då flyttade vi bort till Jennica i det tältet hon satt.
Det tog några timmar innan det var vår tur. Kollade lite på mina klubbkamrater och filmade någon av dem. Under tiden hade det börjat smälla lite runt om. Det lät ungefär som gevärsskott som kom med ojämna intervaller. Iriz gillade det absolut inte. Hon kröp ihop till en liten boll i sin bur och skakade som ett asplöv. Toppen tänkte jag...vi kommer aldrig runt banan!

Men så började det närma sig vår tur. Jennica tog Iriz under tiden jag banvandrade, så hon inte skulle sitta still. Försökte sen peppa igång henne med bollen....hennes älskade boll...men inte ens den kunde få henne på humör. Hade väl tanken på att bara gå in och köra nåt hinder, men tänkte att jag provar och ser hur det går.

Hon satt i starten, knappt så att hon ville gå därifrån....men jag fick igång henne. Det syntes på hela hundens kroppsspårk att hon inte var särskilt bekväm i situationen. Men efter fjärde hindret så lossnade det lite. Farten hade vi dock inte med oss....så vi var inte alls på toppp och jag fick slita som ett djur för att över huvud taget få henne med mig.....men runt gick vi och det på bara 5 fel. 4:e snabbaste tiden hade vi. Tänk då om hon sluppit alla smällar och vi inte hade snurrat runt hinder 4 (där vi fick våra 5 fel).....å om vi hade haft lite bättre fart.... Behöver jag säga att det ser lovande ut för nästa tävling i Malmö om ett par veckor.....

Gevärssmällarna då.....jo, det visade sig vara ett brunnslock på vägen utanför brukshundklubben. Om man prickade det på ett visst sätt så lät det som ett gevärsskott. Därav de ojämna intervallerna på "skotten". 
Så med tanke på hur förutsättningarna blev så är jag sjukt nöjd med vår 11:e plats!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar