tisdag 2 november 2010

Veterinärbesök!

Igår var Iriz och jag hos veterinären för en kontroll av hennes kisseluring. Eftersom alla hanhundar är så otoroligt intresserade av henne, fast att hon inte löper. Så vi hade en tid bokad och åkte upp. Vetten klämde och kände på henne. Hjärtat lät bra och hon tyckte Iriz var en väldigt söt hund, vilket hon upprepade ett antal gånger. Hon tog ett utstrykningsprov och kände med fingret i slidöppningen. Hon kom fram till att Iriz har en förträngning ganska långt ut i kanalen. Detta skulle kunna vara en anledning till att hon luktar gott eftersom urinröret mynnar ut i samma kanal, innanför den här förträningen hon har. Det kan ju då vara så att all urin inte kommer ut som det ska. Att tikar hade denna form av "missbildning" var tydligen ganska vanlig, å inget farligt i sig. Men just att hon luktar så gott kunde bero på en mängd olika saker. Men hon verkade ändå inte särskilt orolig eftersom Iriz är pigg och glad, leker gärna och äter som hon ska (hon tyckte dessutom att hon var fin i hullet med sina 11,4 kg). Det sista vi skulle göra var att ta ett urinprov. Så jag fick med mig ett litet tråg ut och så skulle jag lyckas få Iriz att kissa i det. Haha....det var ju dömt att misslyckas. Efter 15 min kom sköterskan ut och frågade hur det gick. Så vi bestämde ganska snabbt att vi skulle ta urinprovet med hjälp av ultraljud och nål istället. De ville egentligen inte göra det på henne, eftersom hon är lite osäker och reserverad, men jag ville gärna att de skulle ta. Så blev det och det gick jättebra. Visst var det lite läskigt att ligga på rygg på specialbritsen och bli fasthållen. Allra läskigast var det när dom stack henne tyckte hon, det kändes ju lite. Men när sticket väl var gjort och de bara skulle dra ut urinen så mös hon mest med mig. Så hon var så himla duktig min lilla tjej!! Vetten ska ringa mig på torsdag, så får vi se vad hon säger, vad som ev behöver göras härnäst. Förhoppningsvis så har hon goda besked om min lilla tjej!!

I morse så va vi uppe och tränade med Mia. Brus var duktig, men vi behöver återigen träna på däcket. Han är väldigt beroende av min placering där, så vi fick i läxa att träna på att skicka på däcket från alla olika håll och vinklar som finns. Så det ska vi helt klart göra!
Iriz fick köra lite hopphinder och det gick alldels utmärkt när vi satt 3 på rad. När vi sedan satte upp en halvcirkel med hopp-tunnel-hopp så gick det toppenbra med. Men när vi la på ett hopp till i början så blev det helt enkelt för svårt igen. 10 minuter ungefär, sen är hon helt slut. Men det var helt klart ett lyckat träningspass.

Nu sitter vi här i soffan och softar allihopa. Mysigt! Men jag ska dra på mig ett par strumpor först, för mina tår är iskalla. Sen ska vi vila lite till...är trött som bara den. Så lite vilande i soffan innan jag måste åka och köpa ny färs till Iriz för den är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar