onsdag 28 september 2011

Fan vad trött jag blir!

Nog för att jag ligger hemma sjuk idag, men nåt måste man göra! Efter ett antal timmar (typ hela dan) i soffan så tröttnade både jag och hundarna på det. Sagt och gjort....fram med godisburken och klickern.
Började med Iriz och bara klickade för nya beteenden. Eftersom hon har otroligt svårt för att tänka i det läget och själv erbjuda nya beteende så får man guida henne lite i rätt riktning. Jag vet att man egentligen inte ska göra så, men eftersom hon har svårt för det så gör vi så. Å det fungerar för oss. Jag behöver inte hjälpa henne mycket, bara en antydan till det jag vill. De gånger hon erbjuder egna beteende så är det ofta nån form av hopp eller lyft av framtassar. Lyckades få henne att upprepade gånger lyfta vänster framtass medan hon satt ner. Sen båda framtassarna till en snabb "sitt fint" position. Den vill jag inte fresta för mycket med, att hon sitter still länge så, eftersom hon är så lång i ryggen och det är mest troligt inte särskilt skönt för henne.

Tog en paus med donnan där och körde med Brus istället. Han är en fena på att erbjuda beteenden och provar allt han kan. Nu var det länge sen vi bara satt och klickade såhär, så han erbjöd inte några nya beteende i början. Men när han gjorde som jag ville så gick det ganska bra. Ville ha honom till att trampa på min fot på kommando "foten". Det kräver lite mer shaping, men det kommer så småningom. Tråkigaste var att mitt i klickande är det nån liten barnrumpa ute på gården som smäller av 2 knallskott. Ja, så var det bara att lägga ner den aktiveringen. Han tar godis, men är inte alls pigg på att jobba.

Iriz är inte lika påverkad av knallskotten än så länge (peppar peppar) så jag körde en stund till med henne. Klickade in en bugande position som är tänkt till kontaktfälten i agilityn så småningom. Bugandet gör hon väldigt bra, nu ska jag överföra den till tramptargeten så att hon trampar på den och bugar. Allt i ett. Sen ska den överföras till alla kontaktfälten.

Just nu sitter Brus hos mej i soffan. Han är rätt så spak och inte alls på hugget. Hatar dessa knallskott och smällare. Varför måste man hålla på med det såhär års? Finns faktiskt ingen anledning. Blir nog till att försöka ta sej ut i nån stuga i skogen till nyår så att han slipper nyårsnatten i Helsingborg. Tyvärr så jobbar ju jag nyårsafton och mest troligt nyårs dag med.....det är min jobbehelg. Så vi får väl se vad vi hittar på för nåt.

Nähä, om man skulle ta å försöka käka lite kvällsmat....skriker lite i magen på mej nu. Hoppas också på att vara piggare imorgon så att jag kan gå till jobbet då. Trött på att ligga still i soffan nu....två dagar får helt enkelt räcka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar