lördag 1 oktober 2011

Hundträning en lördagmorgon!

Efter en hyffsat god natts sömn vaknade jag vid 6 av att båtarna i sundet tutade som bara den. Lyckades somna om, bara för att dryga timmen senare vakna av samma anledning. Bara att knata upp och kolla vädret.....dimma! Käkade frukost och myste med hundarna en stund innan vi packade in oss i bilen och körde till klubben för att träna.

09,10 och dimman låg rätt så tät över planen. Dagg i gräset och inte en själ på området. Gött!! Precis så jag vill ha det, å Iriz med. Satte upp en kombination på 4 hinder för att öva bakombyten. Började dock enkelt med Iriz eftersom hon inte tränat på länge. Gick super och vi provade på lite bakombyten. När jag ska svänga henne åt höger så går det riktigt bra. Vänstersväng däremot är lite svårare. Men det gick det också. Lite tjat om att sitta kvar dock, men det är längesen vi tränade, så vi får öva lite mer på det. Kom dock på att hon sitter kvar lättare om jag står framför henne när hon sätter sig, än om jag står bredvid henne.

Brus var tanken att lära in ett kommando för vänstersväng. Körde samma kombination med bakombyte som för Iriz. Kom dock ganska snabbt fram till att jag måste köra mer framåtsändande innan jag börjar med det. Han hade inga som helst problem med att jag var på seende sidan och svängde honom till blind sida. Däremot så gick det i stort sett inte alls när jag började på blind sida och gick till seende sida. Han blir för osäker och lyssnar inte på framåtkommandot. Så imorgon blir det framåtsändande med hjälp av Mia (hoppas jag).
Efter detta lilla slutade han lyssna. Resultatet av detta blir som vanligt att han inte får vara med längre. Sur bilr han, men så är det bara!

Iriz fick avsluta med slalomträning. Började med att klicka ingångar...funkar jättebra så länge jag är på hennes vänstra sida. Går jag på hennes högra sida så fattar hon inte alls. Mer träning krävs så klart, men det var ju första gången jag gjorde detta....så hon får klart godkänt. Satte sedan upp 6+6 och körde henne igenom det. Går jättebra med vänsterslalom så länge jag inte har för bråttom. Körde några högerslalom med. Det går fint så länge hon får lite hjälp. Så det kommer nog att gå hur bra som helst så småningom. Det går vansinnigt långsamt nu...men hon går igenom med viss hjälp i alla fall. Vi får tjata vidare med detta och förhoppningsvis kan vi snart lägga till ett hinder före så att vi kommer vidare. Ska bli spännande att se hur vi kommer klara oss på kursen nu.

Nu ska jag softa i soffan en stund innan det är dags att duscha. Vid 15 ska jag upp till Falkmans. Jennica ska på kurs och jag ska ev gå en liten prommis med Darwin under tiden så Henrik kan bygga vidare på sin trappa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar