fredag 12 augusti 2011

Lite slö, men har massor att göra!!

Lite slö idag efter att ha sovit lite halvkass inatt. Blir så när man dricker både läsk och te på kvällen innan man lägger sej. Ja å så har Brus sovit i sängen hela natten med! Mysigt, men ovanligt!

Igår var vi i Bromölla och hälsade på Sara och Ronja, ja å så Wilma förstås.
Vi baxade in oss i bilen vid 10.20 ungefär och styrde mot Bromölla. Vägen dit är såååå fruktansvärt tråkig, tar typ 1,5 timme att köra dit. Väl framme så tog vi en liten promenad med hundarna. Ronja frågade massor om varför Brus bara hade ett öga. Lycklig blev hon sen när hon fick hålla i kopplet. Brus är ju rätt så lätt att gå med så länge han inte får upp ett spår eller får syn på en annan hund. Men det gick bra och Ronja var hur glad som helst.
Lite fika blev det sen och en massa struntprat, alltid lika roligt som vanligt!!
Efter fikan och lite tv-tittande för Ronja så drog vi på oss regnjackor och packade in oss i bilarna. Mot svampskogen!! Där är otroligt bra kantarellskog nere runt Bromölla. Stora förhoppningar hade vi när vi drog ut i regnet, men ack så fel vi hade. Saras svampställe är mest troligt flera personers svampställe. Där gick 2 st när vi kom och dom hade mest troligt plockat upp det mesta redan när vi kom. Brus nosade som tusan, men hade svårt att hitta svampen. Så efter ett tag så fick han slippa arbeta och bara knata runt med oss där. Sara hittade lite svamp, men det var knappt en kvarts liter skulle jag tro. Det var min första gång ute i skogen för att leta svamp och jag hade sjukt svårt att se svamparna. Men efter en stund så lyckades jag i alla fall få syn på en relativt stor kantarell. Hittade även en del små lite senare, men där var inte mycket svamp så vi knatade mest runt i skogen i regnet och letade. Tror vi var ute och gick i nästan 2 timmar. Trots den uteblivna svampen så fick jag på nåt sätt blodad tand och ska ut med syster yster och en träningskompis nästa helg.
När vi kom tillbaka till bilarna så packade jag in hundarna och så begav jag mej hemåt. På vägen dit så var det en del ljud på hundarna, men inte på vägen hem. Jag tror dom däckade där bak ganska snabbt. Iriz hade ju varit på helspänn hela dagen. Barn är ju läskiga och Ronja är 3 år nu och vill gärna leka med allt som rör sig. Helst av allt vill hon jaga Iriz, men det får hon faktiskt inte lov. så Iriz och Brus fick vara i hallen bakom galler, det är ju inte heller Iriz favoritsyssla, så hon var som sagt på helspänn hela dagen.
När vi väl var hemma igen och jag hade torkat av hundarna lite, så knatade båda in i sovrummet och la sej. Brus brukar ligga i sin korg, men att Iriz går in och lägger sej i sovrummet när jag sitter i soffan är sällsynt.
Inte ens när jag lagade mat kom hon ut. Brus gjorde mig sällskap när jag käkade pommes och han fick smaka några små. Iriz som älskar pommes då? Nä, hon sov!! Jättetrötta var dom! Så det tar på krafterna att akta sig för barn och att knata runt i skogen ett par timmar.

Idag står det först och främst städning på schemat! Ska ju ha lite folk hemma imorgon kväll, så det måste ju städas lite. Så det blir det idag. Inte så skoj, men det måste ju göras! Hinner knappt imorgon då det ska bakas en hel del. Lite tvätt ska jag nog hinna med idag också.

Sitter i soffan nu och päser efter att ha ätit frukost. Hundarna sover som vanligt efter frukosten. Blir nog lite päs till här innan det är dags att ta tag i dagens bestyr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar