söndag 7 augusti 2011

Framsteg i träningen!!!!

Idag har det varit en bra dag! Den började med en promenad i förmiddags. Bruces skog var platsen och Mia med hundar var sällskapet! En timmes promenad/skitsnack i varierande väderlek var välbehövligt. Skönt, fast att det var lite fuktigt.

Efter prommisen åkte vi hem och hundarna fick frukost, sen frukost. Sen blev det lite vila i soffan och tv-tittande för min del. Vid 13,20 tiden så knäppte jag på mej midjebältet och Iriz fick sele på sej. På med löparskorna och så knatade vi iväg uppåt Eskilsminne. Uppdraget var att hämta hem min cykel som stod hos Jennica och Henrik efter gårdagen. Fick skjuts hem eftersom det blixtrade en massa när jag skulle cykla hem inatt. Måste säga att det var längesen jag sprang nu (förkylningen som drog ut på tiden och sen började om) och det kändes både här och där. Benhinnorna var väl där det kändes värst. Orken är ju inte vad den borde. Men, vi kämpade på jag och Iriz. Inte sprang vi hela vägen, men vi sprang stundtals i alla fall. Det kan inte bli sämre, bara bättre!! Ingen var hemma, så jag tog min cykel å så gav vi oss av hemåt igen. Väl hemma så var Iriz lagom trött. Hon däckade i soffan med en gång. Jag degade ner mej där med henne också. Skönt!!

Efter en soft eftermiddag så packade jag träningsväskan och drog upp på klubben med hundarna. 2 st andra var där och tränade, men det gjorde inte så mycket för dom höll på med bruks. Började med att köra Iriz på 8 pinnar slalom. Det går lite knackigt, men hon kommer igenom med viss hjälp. Plockade sen fram klickern och locket och körde lite tass-target. Det var längesen vi gjorde det, men hon kom minsann ihåg det. Så det ska vi köra lite mer nu, så vi kan börja träna kontaktfält med hjällp av locket sen.
Brus fick med köra lite tass-target, han kan han. Väldigt på är han bara. Men han kan! Sen körde jag lite "stanna-övningar" framför hinder med honom. Det har han otroligt svårt för, men han satt kvar ett par ggr i alla fall.
Bytte sen hund igen och det blev Iriz tur att träna "stanna" med. Detta är något som vi har haft så sjukt svårt med. Jag ber henne stanna, tar ett steg bakåt och hon följer efter. Sjukt irriterande. Har provat med kommando och handsignal, men det har inte funkat innan. Idag så bad jag henne stanna, la på handsignal (pekfinger, eftersom öppen hand inte funkar), tog ett steg tillbaka, klickade och så fick hon godis och beröm. Efter ett par repetitioner så kunde jag ta både 3 och 4 steg bakåt. Vi pausade lite och sen körde vi igen. Den här gången satt hon bredvid mej och jag gick ifrån henne med ryggen emot henne. Även detta fungerade super. Tog sen av henne kopplet (haft det på fram tills då eftersom brukshundarna tränade inkallning) och satte henne framför ett hopphinder. Bad henne stanna och gick ett par steg framåt. Satt hon kvar så fick hon ta hindret och sen fick hon godis. Efter ett par repetitioner så kunde jag gå nästan hela vägen fram till hinder 2 och så fick hon hoppa å sen få godis. Min duktiga tjej börjar verkligen bli superduktig nu!
Vi pausade lite igen och sen avslutade vi med att träna däcket ett par ggr. Hon tar det hur fint som helst och har inte hoppat i ramen en enda gång! Så vi kan nog börja stoppa in det i kombinationerna i fortsättningen.

Det händer verkligen grejer med Iriz nu. Hon lyssnar bra och det går att ha henne lös även om där är ett par andra hundar på planen med. 5-6 hinder i enklare kombination (hopp och slalom) kan jag guida henne igenom, om det inte svänger på för många olika håll. Slalom knackar hon sig igenom och hon har en underbar hoppteknik. Det är riktigt kul att träna med henne nu. Förhoppningsvis så fortsätter det på det här viset om jag tränar oftare med henne, vilket jag tänker göra. Så just nu är det sjukt kul med agility!!

Nu sitter jag och kollar på Gone in 60 sec, i brist på annat! Imorgon bär det av in till syrran på förmiddagen. Hon ska passa hundarna en liten stund medans jag går och förlänger mitt abonnemang. Sen ska vi promenera hundarna och umgås lite innan hon ska till jobbet.

Sista semesterveckan börjar imorgon. Skönt är det med semester, men jag har inget emot att börja jobba igen. Hoppas dock på ett par dagar med riktigt fint väder så att man kan lägga sej på playan en stund. Har inte varit där en enda gång på semestern, av olika anledningar. Men denna veckan måste jag ensamträna lite, annars blir det jobbigt när jag börjar jobba igen.

Men nu ska jag käka en piggelin och en kanelbulle, sen blir det till å hänga upp tvätten innan det är dags att krypa till kojs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar